Oedeemafvoerende oefeningen bovenste extremiteit

Uitvoering:

Nek:

  1. Ga rechtop zitten en trek de kin iets in.
  2. Draai het hoofd langzaam zo ver mogelijk naar rechts.
  3. Draai weer terug en doe hetzelfde naar links. Herhaal dit 10 keer.
  4. Beweeg het hoofd zo ver mogelijk naar achteren. Leg het hoofd eventueel in de nek
  5. Doe dit langzaam en voorzichtig. Herhaal dit 10 keer.

Schouders:

  1. Ga rechtop zitten en laat de armen ontspannen langs het lichaam hangen
  2. Beweeg de schouders omhoog naar achteren en naar voren. Herhaal dit 10 keer
  3. Vervolgens doet u dit nog de andere kant op, dus omhoog naar voren en naar beneden. (niet in de video)
  4. Hierna beweegt u uw gestrekte armen zo ver mogelijk langs de oren omhoog en hierna weer langzaam naar beneden.
  5. De sterkere arm kan de minder sterkere arm hierin ondersteunen. Herhaal dit 10 keer.
  6. Vervolgens beweegt u de armen zijwaarts omhoog en weer naar beneden. Herhaal dit 10 keer.

Elleboog:

  1. Ga rechtop zitten en ondersteun de elleboog onder de bovenarm met de andere hand.
  2. Buig en strek de elleboog. Herhaal dit 10 keer.

Pols:

  1. Ga rechtop zitten en leg de onderarmen op schouderbreedte op tafel met de handpalmen omlaag.
  2. Draai de onderarmen zo ver mogelijk naar buiten. Herhaal dit 10 keer.

Hand:

  1. Maak een vuist en laat weer los.
  2. Deze oefening moet zonder kracht. Alsof u een ei vastheeft wat u niet kapot mag knijpen. Herhaal dit 10 keer.